جهانبخش جم، بخشدار لشت نشا اظهار کرد: تهدید امروز ناشی از تعطیلی سایت زباله سراوان بهترین فرصت است که قدری به خود بیاییم و چاره‌ای عملی برای مدیریت پسماند در سطح روستاها بیاندیشیم.

به گزارش لشت نشا خبر، جلسه هماهنگی اجرای طرح اجباری تفکیک زباله از مبدأ در بخش لشت نشا به ریاست جهانبخش جم، بخشدار لشت نشا و با حضور دهیاران، اعضای شوراهای اسلامی روستاها و بهورزان خانه‌های بهداشت سطح بخش در سالن اجتماعات بخشداری برگزار گردید.

باید چاره‌ای عملی برای مدیریت پسماند در سطح روستاها بیاندیشیم

در این جلسه بخشدار لشت نشا اظهار کرد: تهدید امروز ناشی از تعطیلی سایت زباله سراوان بهترین فرصت است که قدری به خود بیاییم و چاره‌ای عملی برای مدیریت پسماند در سطح روستاها بیاندیشیم.

وی اضافه کرد: بهترین راهکار طبق نظر کارشناسان و تحقیقات به عمل آمده بحث تفکیک از مبدأ است و همه‌ی ما مردم و مسئولین به این امر واقفیم اما تا کنون عزمی برای اجرای این طرح حداقل در بخش لشت نشا وجود نداشته و شاید قصور کرده‌ایم.

اجداد ما بدون آموزش، پسماند خود را در خانه و محیط روستا مدیریت می‌کردند

جم همچنین ادامه داد: تفکیک از مبدأ ابتکار تازه‌ای نیست اگر به گذشته برگردیم آن هم گذشته‌ای نه چندان دور شاید کمتر از ۲۰ سال متوجه می‌شویم که زباله‌ای از روستا جمع آوری و حمل نمی‌شد، پدران، مادران و اجداد ما بدون آموزش، پسماند خود را در خانه و محیط روستا مدیریت می‌کردند و علی‌رغم سادگی و آسانی بحث تفکیک اما امروز برای تغییر عادت مردم و بازگشت به روند گذشته شاید کار سختی در پیش داشته باشیم.

وی تاکید کرد: برای اجرای این طرح باید یک عزم همگانی بین مردم و مسئولین وجود داشته باشد که خوشبختانه با مشکلات پیش آمده و انباشت زباله در سطح روستاها و شهرستان به نظر این اراده در مسئولین و حتی مردم ایجاد شده و کار قدری آسان‌تر شده است اگر امروز بحث تفکیک از مبدأ را شروع نکنیم شاید هرگز فرصت اجرای آن را پیدا نکنیم.

اجرای طرح اجباری تفکیک از مبدأ در ۴۷ روستای بخش لشت نشا | انتظار دارم همه نهادها و سازمان‌های مرتبط پای‌کار باشند

بخشدار لشت نشا خطاب به دهیاران، شوراها و بهورزان گفت: قدردان فرصتی که در اختیار شماست باشید شاید به هر دلیلی فردا در این سمت حضور نداشته باشید پس تلاش کنید که خدمتگزار مردم باشید و اثری از خود بجا بگذارید که آیندگان در از شما با احترام یاد کنند پس چه فرصتی مغتنم‌تر از این با اجرای طرح تفکیک از مبدأ می‌توانید هم یک معضل اجتماعی، زیست محیطی و حتی سیاسی را حل کنید هم به اقتصاد خانواده کمک کنید هرچند ناچیز و همچنین در هزینه‌های کشور به ویژه دهیاری‌ها صرفه جویی کرده و اعتبارات را صرف پروژه‌های عمرانی نمایید و برای خود باقیات و صالحات برجای بگذارید.

نماینده عالی دولت در بخش لشت نشا با اشاره به اینکه اساس طرح اجباری تفکیک از مبدأ که قرار است همزمان در ۴۷ روستای بخش لشت نشا آغاز گردد، آموزش و آگاهی بخشی به اهالی محترم روستاهاست که با نصب بنر، پخش تراکت، مراجعه منزل به منزل، استفاده از فضای مجازی، آموزش در مدارس، ظرفیت پایگاه‌های بسیج و ائمه جماعت بحث آموزش و اطلاع‌رسانی انجام خواهد شد، تصریح کرد: گام جمع آوری سطل‌های زباله از سطح روستاها و برنامه‌ریزی دقیق جهت تحویل زباله‌های تجدیدناپذیر، بهداشتی و از این قبیل توسط دهیاران است، در پلان سوم برای کمک به موفقیت طرح ارائه بسته‌های تشویقی و تنبیهی به صورت همزمان که در این بخش نیازمند حمایت و پشتیبانی حوزه قضایی، انتظامی و فرمانداری هستیم البته خوشبختانه هماهنگی‌های لازم صورت گرفته است.

جم در پایان خاطرنشان کرد: از روز شنبه با سفارش بنر با یک متن واحد برای روستاها و آموزش خانه به خانه اجرای طرح اجباری تفکیک از مبدأ رسما در بخش لشت نشا آغاز خواهد شد و انتظار دارم همه نهادها و سازمان‌های مرتبط پای‌کار باشند و با شورا و دهیاری همکاری نمایند زیرا این کار بزرگیست که یک شخص یا نهاد به تنهایی قادر به انجامش نیست و نیازمند یک کار تیمی و اراده همگانی است.

به گزارش لشت نشا خبر، ادامه احمدی، فعال اجتماعی و زیست محیطی مطالب آموزشی در خصوص شیوه آموزش تفکیک زباله‌تر و خشک بیان و برای همکاری با دهیاران اعلام آمادگی کرد.